Czy ty też dostałeś swój pierwszy rower na komunię? No przecież! Jeśli teraz ty stoisz przed wyborem roweru dla siebie a nawet dla swojego chrześniaka i nie wiesz od czego zacząć, jesteś w dobrym miejscu. Podpowiem ci, na co zwrócić uwagę aby dobrze dopasować swój pierwszy jednoślad. Sprawdź!
Parafrazując znany skecz kabaretowy, to zakup roweru można sprowadzić do krótkiego zabawnego dialogu:
Klient „Dzień dobry, czy są rowery?”
NSR „ Dzień dobry, są”
Klient „To poproszę jeden”
NSR „Ale jaki ?”
Klient „Taki co skręca, hamuje i się nie psuje” 😊
Czy to wystarczy do zakupy naszego wymarzonego roweru ? Chyba nie. Dziś mamy tak bogaty wybór rowerów, które możesz wybrać, że ciężko się zdecydować. Zobacz co jest istotne przy podejmowaniu takiej decyzji.
Pierwszy rower - co warto wiedzieć przy zakupie?
Stojąc w sklepie lub przeglądając naszą witrynę możesz się złapać za głowę. Jest tyle możliwości wyboru. Co jest ważne? I nie mam tu na myśli tylko wyboru kategorii w stylu rowery dziecięce, rowery męskie czy rowery damskie. Dziś też kategoria rowery górskie to też nie jedyna, którą weźmiesz pod uwagę. Polecanym rowerem z naszego sklepu internetowego, który idealnie sprawdzi się dla Twojego dziecka jest Kross Lea JR 2.0/24” (SH). Rower, który polecany jest dla dorosłych, a tym samym trafił na naszą listę bestsellerów to Kross Hexagon 3.0 – S (17”)/27,5”
Producenci rowerów wzięli sobie do serca potrzeby użytkowników, dlatego też wybór roweru będzie się wiązał z określeniem przeznaczenia, czasu użytkowania, wyglądu a nawet takich rzeczy jak ulubiony osprzęt. Zobacz zatem kilka moich wskazówek i rad, przed zakupem swojego sprzętu. Pierwszy rower lub kolejny nowy rower to przecież ważna rzecz!
Pierwszy rower – gdzie będziesz na nim jeździł?
Przeznaczenie – i nie chodzi tu, żebyś je oszukał. Zastanów się jaka forma rowerowej aktywności najbardziej Ci odpowiada, interesuje lub będzie początkiem nowych doświadczeń. Może będzie to start w maratonach MTB, może to rower dla dziecka, jazda miejska, rower na komunię, bikepacking, rekreacja w lekkim terenie, dojazd do pracy a może okazjonalna jazda z dziećmi.
Cele można mnożyć i wymieniać bardzo długo. Jedno jest pewne - nie ma uniwersalnego roweru do wszystkiego. Dlatego jeżeli nie masz pewności czy „upatrzony” rower będzie odpowiedni dla Ciebie, skorzystajmy z pomocy naszych doświadczonych pracowników. Jestem przekonany, że staną na wysokości zadania.
Zachęcam więc od wizyty w salonie stacjonarnym lub rozmowy telefonicznej o Twoich rowerowych potrzebach. Z chęcią wysłuchamy gdzie i jak chcesz najczęściej używać Twojego roweru. Gama KROSS’a jest tak szeroka, że z pewnością uda się dobrać Twój wymarzony rower.
Jak często zamierzasz jeździć?
Czas – rowerzystom zadowolonym ze swoich dwóch kółek, zwłaszcza jak jest to ich pierwszy rower, czas spędzony na pokonywaniu kolejnych kilometrów płynie zdecydowanie wolnej. Ten, z pozoru mało ważny i często pomijany czynnik, jest moim zdaniem istotny, i należy go jak najbardziej uwzględnić.
Czas = ilość kilometrów, a im więcej będziesz jeździł tym szybciej zużywają się podzespoły. Lepszy osprzęt jest zazwyczaj trwalszy i bardziej odporny na intensywną eksploatację, a to w ostatecznym rozrachunku może dać Ci oszczędności związane z szeroko pojętym serwisem.
Dlatego warto abyś szczerze podzielił się taką informacją ze sprzedawcą, ponieważ 200 km, 1 tysiąc km czy możne nawet 5 tysięcy km rocznie może znacząco wypłynąć na wybór konkretnego modelu.
Ile wydać pieniędzy na pierwszy rower?
Budżet – podobno pieniądze szczęścia nie dają, lecz przy zakupie pierwszego roweru oraz innych sprzętów często stanowią główny wyznacznik. Wcale się temu nie dziwię, ponieważ przy mojej pierwszej wizycie w salonie NSR (jakieś 7-8 lat temu) zapytałem „jaki najlepszy rower dostanę za …..PLN”.
Teraz lekko się uśmiecham na myśl o tamtym dniu, a z perspektywy czasu i posiadanych już do tej pory różnych modeli KROSS, a wiem, że najlepiej określić sobie przedział tzw. widełki cenowe, które dadzą Ci pole do wyboru modelu najbardziej dla Ciebie odpowiedniego i niekoniecznie droższego.
Zostaw sobie również margines w postaci funduszu na akcesoria dodatkowe, lub świadomie zrezygnuj z opcji dodatkowych na rzecz wyższego modelu – święta już blisko, a Mikołaj zawsze może przynieść kartę podarunkową, którą wykorzystasz w salonie NSR.
Pierwszy rower – jaki wybrać osprzęt?
Osprzęt - SLX, Acera, Deore, XT, Sora, Tiagra, Alivio, XTR a może Di2, 1x12, 2x10, 3x8 – naprawdę idzie się pogubić. Zazwyczaj cena roweru, jego bardziej sportowy, wyczynowy charakter idzie w parze z wyższą grupą osprzętu (i niestety z ceną).
Tylko czy my tak naprawdę potrzebujesz na starcie tzw. wysoką półkę? Tu nie ma reguły, a wyżej wymienne czynniki w dużym stopniu pozycjonują Twój nowy rower. Od siebie dodam jedynie tyle, że nie powinien to być główny wyznacznik (osprzęt) przy zakupie pierwszego roweru.
Sama przerzutka nie sprawi, że rower będzie dla Ciebie lepszy lub szybszy. Zdaj się na fachową obsługę w NSR, zapytaj, czy w przyszłości dany model można wyposażyć w lepszy osprzęt np. podczas wymiany zużytych już podzespołów, a w miarę pokonywania kilometrów, sam ocenisz czy jest to w ogóle potrzebne.
Wygląd roweru i jego design
Wygląd – Hmmm, tu muszę zachować czujność i ostrożnie ugryźć temat – ile ludzi, tyle opinii. Przecież każdy ma rację bo lubi co innego i w innym wydaniu – i dobrze! To mobilizuje producentów do działania. Ja osobiście, czego nigdy nie ukrywałem, lubię markę KROSS, podobają mi się ich linie rowerów.
Z sezonu na sezon będziesz zaskakiwany nowymi rowerami w odświeżonych konfiguracjach. Kross to Polski lider w branży i liczący się gracz w sporcie na arenie międzynarodowej.
Jedno z czym na pewno się zgodzisz to fakt, że rower MUSI bezwzględnie się podobać. Tego się trzymaj, a radość z jazdy będzie znacznie większa. Wybieraj zatem po równo sercem i rozumem (u mnie wygrało kilka razy serce, a radość z jazdy jest teraz bezcenna).
Serwis pierwszego roweru
Serwis – jak dbasz, tak masz, a jak masz dobry serwis po zakupie roweru, to jeździsz spokojnie. Pamiętaj, nie ma rowerów niezniszczalnych, bez defektów, większych lub mniejszych awarii. Przy solidnym serwisie, który zna się na fachu, minimalizujemy potencjalne niebezpieczeństwo sprowadzenia roweru do domu.
Dlatego podczas zakupu, zwłaszcza naszego pierwszego roweru, nie bój się zapytać: kto serwisuje, jakie ma doświadczenie, ile już działa w branży czy nawet jakich usług nie jest w stanie serwis zrobić u siebie na miejscu (a tak często bywa o czym dowiadujemy się przychodząc z problemem do rozwiązania).
To bardzo ważne kwestie, bo ja osobiście chciałbym, aby np. serwis amortyzatora był wykonany zgodnie z zaleceniem producenta i na oryginalnych częściach. Stąd moje rowery były przygotowywane przez zawodami MTB tylko w Salonie NSR. Kolejna istotna kwestia to pomoc przy zgłaszaniu reklamacji. Kupując rower gdzieś tam hen daleko, bo było stówkę taniej – zostajemy z problemem sami (skręcanie, rozkręcanie, kartony, pakowanie, wysyłanie itd.) W tym przypadku ucz się na błędach innych i kupuj tam gdzie serwis ma się czym pochwalić.
Życzę Ci udanych zakupów, radości z pierwszego roweru, szerokości i pamiętajcie - nakręca nas jazda