Kiedy mamy już upatrzony swój wymarzony rower lub kiedy sprecyzowaliśmy dokładnie nasze potrzeby, pozostaje jeszcze jedna istotna kwestia do rozwiązania – jaki rozmiar ramy dobrać do naszego wzrostu?
Chciałem zebrać posiadaną wiedzę w jedną całość, tak aby przybrała postać rowerowej ściągawki dotyczącej doboru wielości ramy. Zacząłem się zastanawiać, co z punktu przyszłego użytkowania jest najistotniejsze ? I wiesz co? Wszystko wskazuje na to, że głównie chodzi o KOMFORT. Zatem jak go osiągnąć wybierając wielkość ramy do swojego wzrostu?
Na wstępie pewnie zaczniesz szukać wyjaśnień dla pojęć teoretycznych. Sprawdzisz co to jest "Stack", "Reach" czy takie określenia jak TT czy HT. No cóż - moim zdaniem zbyt wiele Ci to nie da. Regułki jak dla mnie, to nie jest dobra droga do znalezienia odpowiedzi na powyższe pytania. Nikt przecież nie jeździ "teoretycznie" na rowerze tylko "praktycznie". Zatem ja opowiem ci czysto praktycznie jak dobrać wielkość ramy w rowerze do swojego wzrostu:
Wielkość ramy w rowerze - od czego zacząć?
Po pierwsze - rama powinna być dokładnie dobrana do wzrostu rowerzysty. Możesz użyć prezentowanej na zdjęciu poniżej instrukcji KROSS do każdego typu roweru i określić przedział dla swojego wzrostu. Jest to dobre rozwiązanie przed wizytą w salonie – pozwoli sprzedawcy szybko zweryfikować posiadaną dostępną wersję roweru i dla porównania zaproponować sąsiedni rozmiar.
Po drugie, tak jak bez przymiarki nie kupimy garnituru, który będzie dobrze leżał, tak i roweru nie da się dobrać zdalnie. Podstawą jest wizyta w salonie rowerowym, gdzie będziesz mógł sprawdzić wielkość ramy w rowerze, w ramach praktycznych testów połączonych z jazdą próbną dokonać „przymiarki”. Zapraszamy do naszych salonów w Lubinie, Polkowicach i Grębocicach.
Jak dobrać ramę roweru do wzrostu?
Jednym z najczęściej stosowanych sposobów na to, aby dobrać rower do wzrostu, jest zmierzenie długości nogi (licząc od krocza) i przemnożenie uzyskanej wartości przez zmienną zależną od rodzaju roweru, o którym mowa. Będzie to odpowiednio:
- dla rowerów górskich (czyli MTB) 0,57 dla kół o średnicy od 26 do 27,5 cala, ewentualnie 0,6 dla kół 29-calowymi,
- dla rowerów trekkingowych oraz crossowych (ale ma to także zastosowanie, gdy chodzi o rower miejski) parametr, o którym mowa, będzie wynosić 0,63.
Wysokość siodełka
Po trzecie – podczas jazd testowych, zwróć uwagę na ustawienie wysokości siodełka. Niezależnie od wielkości ramy, ustaw wysokość tak, aby siedząc wygodnie, piętą dotykać pedała w jego dolnym położeniu, noga w kolanie winna być wówczas lekko ugięta. To prosta metoda do szybkiego i wstępnego ustawienia wysokości siodełka. Pamiętaj, niedopuszczalne jest, aby przy takim ustawieniu nie sięgać palcami stopy do podłoża. Nie sugeruj się ile rury od siodełka wystaje z ramy. Ten wymiar będzie się zmieniał w zależności od wielkości ramy.
Po czwarte – kolejny szybki test do określenia prawidłowego rozmiaru parametru jakim jest wielkość ramy w rowerze. Stań na płaskim podłożu z rowerem między nogami (dotyczy większości modeli z wyjątkiem ram typu „damka”). Zapas między górną rurą ramy na kroczem nie powinien być mniejszy niż 5-10 cm. To dla Twojego bezpieczeństwa (z wiadomych względów). Przykładowo: wzrostem kwalifikujesz się na roz. L dla roweru MTB. Jednakże przy zejściu z roweru, trzymając go nadal między nogami, zahaczasz o ramę. A może zostaje niewielki wręcz niebezpieczny zapas 2,3,4 cm. To wyraźny sygnał, że należy sięgnąć po mniejszą ramę lub inny model. Proponujemy np. Rowery MTB XC z serii Level 3, 5, Tokyo. To nasze hity sprzedaży, gdzie górna rura jest poprowadzona niżej niż w modelach rekreacyjnych MTB. Nadaje to rowerowi bardziej sportowego charakteru.
Rozmiar ramy w rowerze - co powinniście wiedzieć?
S, M, L, XL to oznaczenia rozmiarów ram, pod którymi kryją się konkretne wymiary podawane w calach tj. 16”, 18”, 19” 21”, a dla każdego wymiaru podany jest przedział wzrostu np. MTB XC 18” – roz. M – wzrost 174-183cm. Pamiętajcie jednak, że każdy typ roweru w zależności od jego przeznaczenia, będzie charakteryzował się inną pozycją, nawet przy tym samym rozmiarze ramy.
A co, gdy jesteś miedzy rozmiarami? M czy L – oto jest pytanie?
Przedziały wzrostu, jakie określa KROSS dla swoich ram to od 165cm do ponad 200cm dla dorosłych, zatem mają one dużą rozpiętość. Może i często się zdarza sytuacja, że tak jak ja przy 183cm jestem na granicy dwóch rozmiarów M i L. Tu jednoznacznej odpowiedzi nie sposób udzielić, ponieważ jesteśmy różni pod względem anatomicznym.
Dłuższe nogi, krótszy stan lub odwrotnie, przełożą się na konkretny rozmiar ramy rowerowej. To na co zalecam zwrócić uwagę. Po przymiarce – obowiązkowa jazda testowa i jak najwięcej zakrętów. Sprawdź ciasne nawroty, zawracanie po jak najmniejszym promieniu. Dlaczego? Ponieważ, tylko w zakrętach okaże się czy wystarcza nam zasięgu rąk bez tracenia równowagi. Sprawdzisz też czy kolanem nie zahaczasz o kierownicę. Zobaczysz czy jesteś w stanie manewrować rowerem na małym obszarze. Gdy pierwsze testy nie dają jednak jednoznacznej odpowiedzi, Twoje wątpliwości na pewno zostaną rozwiane przez obsługę salonów. To doświadczeni pracownicy, którzy niejednokrotnie stawali na wysokości zadania.
Jak dobrać rozmiar roweru na najmłodszych?
To, jak szybko potrafią rosnąć nasze dzieci, nie dziwi rodziców, którzy co 3 miesiące kupują większe buty, czy co rusz wymieniają za krótkie spodnie. Zatem jak poradzić sobie z wyborem rozmiaru ramy i kół w nowym rowerze? Zacznę od tego, że moje obserwacje i doświadczenie wskazują na to, że często wybieramy (tak tak, ja też się na tym złapałem) za duży rower – bo przecież zaraz będzie dobry, a dziecko szybko rośnie. Tylko zanim to „zaraz” nastąpi, dziecko może zrazić się do jazdy, ponieważ nie będzie to nic przyjemnego, a przede wszystkim, bezpiecznego, gdyż rower po prostu będzie za duży. Zamiast cieszyć się ze wspólnej jazdy, dziecko będzie walczyło aby nie upaść przed przejściem przez jezdnię, komfortowo zatrzymywać się czy ruszać bez ciągłej pomocy. Ponieważ większość rowerów dziecięcych ma jeden lub dwa rozmiary ramy, wielkość kół będzie tu czynnikiem regulującym całkowity rozmiar roweru.
W przypadku najmłodszych jedne skuteczne rozwiązanie to wizyta z dzieckiem w salonie i jazda testowa. Zwróć uwagę czy Twoja pociecha jest w stanie bezpiecznie się zatrzymać !, skręcać bez robienia dziwnych figur akrobatycznych na siodełku, czy nie zeskakuje z roweru w sytuacji awaryjnej. Takie zachowanie będzie wskazywało, że rower nie jest jednością z małym cyklistą, tylko żyje własnym życiem na ścieżce rowerowej. A jeśli masz dylemat, że nowy rower wystarczy raptem na 1,5 roku – polecam od siebie program pilotowany przez Nowoczesne Salony Rowerowe tj. Program cyklicznej wymiany rowerów – sprawdzi się doskonale w przypadku dziecięcych rowerów, a Twoje dziecko będzie zawsze jeździło na dobrze dobranym rowerze. NSR wyceni, odkupi Twój poprzedni rower, a Ty dopłacisz jedynie różnicę do nowego – większego – dobrze dobranego ;-)
Tradycyjnie, życzę udanych zakupów, KOMFORTU podczas jazdy, szerokości i pamiętajcie - nakręca nas jazda!